AANSPRAKELIJKHEID BOEKHOUDER

€ 199,65
BTW/TVA incl.

LIVE WEBINAR VAN DONDERDAGNAMIDDAG 19 DECEMBER 2024
DE NIEUWE AANSPRAKELIJKHEIDSREGELS IN 2025 EN HET BOEKHOUDKANTOOR
Guy Poppe

Boek 6 van het nieuw burgerlijk wetboek, dat de aansprakelijkheidsregels grondig wijzigt, treedt op 1 januari 2025 in werking.  Als u als boekhoudkantoor een overeenkomst met uw klant sluit, kan hij bij eventuele fouten uw bv uiteraard aansprakelijk stellen voor geleden schade.  Maar wist u dat onder de nieuwe regeling een schadelijdende klant ook de bestuurder(s); eventuele onderaannemers, en zelfs werknemers rechtstreeks kan aanspreken voor de geleden schade, ondanks het feit dat zij geen contractuele band hebben met de klant ? Wij analyseren voor u in detail de nieuwigheden aan de hand van een aantal concrete casussen. We leggen ook uit hoe u als bestuurder uw (persoonlijke) risico’s kan beperken en uw werknemers  of zelfstandige medewerkers kan indekken tegen deze risico’s door het tijdig aanpassen van uw opdrachtbrief, uw algemene voorwaarden, arbeidsovereenkomsten of aannemingsovereenkomsten.

In een tweede deel bespreken we een aantal praktijkcasussen waar de aansprakelijkheid van de cijferbeoefenaar in het gedrang kwam, namelijk bij ondernemingen waarvan de continuïteit in vraag werd gesteld o.m. naar aanleiding van de opmaak van het financieel plan of de bijstand bij het opmaken van de verslaggeving.

Volgende vragen komen (onder meer) aan bod:

·       Wat verstaan we onder contractuele aansprakelijkheid ?

·       Wat verstaan we onder buitencontractuele aansprakelijkheid ?

·       Wanneer kan een bestuurder aangesproken worden ?

·       Wie moet het bewijs van de schade bewijzen, en wat moet bewezen worden ?

·       Wat is het verschil tussen een resultaatsverbintenis en een inspanningsverbintenis ?

·       Wanneer kunnen werknemers persoonlijk aangesproken worden voor schade, ontstaan door hun fout ?

·       In welke omstandigheden kan een werknemer financieel opdraaien voor door hem gemaakte fouten ?

·       Kan u als onderaannemer rechtstreeks aangesproken worden door een client van uw opdrachtgever?   Hoe kunnen we de risico’s beperken ?

·       Hoe kunnen we dit contractueel opvangen ?

·       Moet de opdrachtbrief aangepast worden ?

·       Is het zinvol de algemene overeenkomst ?

·       Kan u als onderaannemer rechtstreeks aangesproken worden door een klant van uw opdrachtgever ?

·       Brengt een managementvennootschap soelaas ?

·       Kan u uw aansprakelijkheid als bestuurder beperken, en wat is de verhouding tussen het vennootschapsrecht en het burgerlijk wetboek ?

·       Wat is de aansprakelijkheid bij een accountant bij adviesverstrekking ?

·       Wat is de aansprakelijkheid bij het opmaken van een financieel plan?

·       Waar moet u opletten bij clienten waarbij de continuïteit in gevaar is ? 

·       Wat zijn de regels inzake inwerkingtreding ?  

Dit alles wordt opgenomen in een uitgebreide ppt, een documentatiebundel met modellen en tips om uw aansprakelijkheid, en die van uw werknemers af te dekken.

Guy Poppe is licentiaat in de toegepaste economie aan het Rijksuniversitair Centrum van Antwerpen (UA), gegradueerd in 1983; licentiaat in het Fiscaal recht aan het Economische Hogeschool St. Aloysius te Brussel, gegradueerd in 1985 en licenciaat in de rechten aan de Universitaire Instelling Antwerpen (UA), gegradueerd in 1990 en bijzondere licentie in het vennootschaopsrecht in 1992 (KUB). Docent fiscale en vennootschapsrechtelijke onderwerpen voor diverse accountantsverenigingen en commerciële organisaties sinds de jaren negentig. Verschillende jaren werkzaam als fiscaal adviseur bij E & Y en Coopers & Lybrand, en ruim twintig jaar als advocaat actief geweest in het fiscaal, economisch en vennootschapsrecht.  Momenteel (fiscaal) jurist bij Certifisc.

UURREGELING :

Van 18.00 u tot 21.00 u : uiteenzetting

Van 21.00 u tot 22.00 u : vraagstelling

De opleiding blijft nadien on demand beschikbaar

LOCATIE : ONLINE

Wat betekent dit nu concreet ? Dat u het seminarie “live” online zult kunnen volgen ; het gaat om een interactief webinar, in die zin dat u in staat zult zijn om uw vragen rechtstreeks te stellen aan de spreker, hetzij mondeling, hetzij via chat.

Hoe gaat een en ander praktisch in zijn werk ? Geruime tijd voor de aanvang van iedere sessie (en nog eens een uur voordien), zult u per e-mail een link ontvangen. Wanneer u deze aanklikt, bent u ingelogd en kunt u het seminarie volgen op uw scherm. De syllabus en slides worden in digitale vorm vóór het webinar aan de deelnemers overgemaakt.

Bemerk : wanneer u ingeschreven bent voor een live webinar en gebeurlijk de opleiding op het voorziene moment zelf niet kunt volgen, dan vormt dit geen probleem, want uiterlijk 24 u later ontvangt u dan een login, via dewelke u het webinar nog achteraf "on demand" kunt volgen, wanneer u wil en zo vaak u wil (en dit gedurende een principieel onbeperkte tijd, t.t.z. zolang de inhoud niet achterhaald is) ; van zodra u het webinar één keer volledig hebt gevolgd (hetgeen in ons systeem wordt bijgehouden), bent u gerechtigd op de punten/uren die door de diverse instanties aan de opleiding werden toegekend in het kader van de permanente vorming.

DEELNAMEPRIJS : 165,00 Euro (excl. btw), inclusief de slides en de syllabus.

INSCHRIJVINGEN : via de knop bovenaan de pagina.

ACCREDITATIES : Door het ITAA wordt de opleiding erkend voor 4 uur. Advocaten kunnen, op basis van het door ons verstrekte vormingsattest, zelf gratis de individuele erkenning voor 4 juridische punten aanvragen bij de OVB.

VERDERE INFO : voor meer informatie kunt u terecht op het nr. 0471/55.49.2