AANSPRAKELIJKHEID BOEKHOUDER
ON DEMAND WEBINAR
DE NIEUWE AANSPRAKELIJKHEIDSREGELS IN 2025 EN HET BOEKHOUDKANTOOR
Guy Poppe
Boek 6 van het nieuw burgerlijk wetboek, dat de aansprakelijkheidsregels grondig wijzigt, treedt op 1 januari 2025 in werking. Als u als boekhoudkantoor een overeenkomst met uw klant sluit, kan hij bij eventuele fouten uw bv uiteraard aansprakelijk stellen voor geleden schade. Maar wist u dat onder de nieuwe regeling een schadelijdende klant ook de bestuurder(s); eventuele onderaannemers, en zelfs werknemers rechtstreeks kan aanspreken voor de geleden schade, ondanks het feit dat zij geen contractuele band hebben met de klant ? Wij analyseren voor u in detail de nieuwigheden aan de hand van een aantal concrete casussen. We leggen ook uit hoe u als bestuurder uw (persoonlijke) risico’s kan beperken en uw werknemers of zelfstandige medewerkers kan indekken tegen deze risico’s door het tijdig aanpassen van uw opdrachtbrief, uw algemene voorwaarden, arbeidsovereenkomsten of aannemingsovereenkomsten.
In een tweede deel bespreken we een aantal praktijkcasussen waar de aansprakelijkheid van de cijferbeoefenaar in het gedrang kwam, namelijk bij ondernemingen waarvan de continuïteit in vraag werd gesteld o.m. naar aanleiding van de opmaak van het financieel plan of de bijstand bij het opmaken van de verslaggeving.
Volgende vragen komen (onder meer) aan bod:
· Wat verstaan we onder contractuele aansprakelijkheid ?
· Wat verstaan we onder buitencontractuele aansprakelijkheid ?
· Wanneer kan een bestuurder aangesproken worden ?
· Wie moet het bewijs van de schade bewijzen, en wat moet bewezen worden ?
· Wat is het verschil tussen een resultaatsverbintenis en een inspanningsverbintenis ?
· Wanneer kunnen werknemers persoonlijk aangesproken worden voor schade, ontstaan door hun fout ?
· In welke omstandigheden kan een werknemer financieel opdraaien voor door hem gemaakte fouten ?
· Kan u als onderaannemer rechtstreeks aangesproken worden door een client van uw opdrachtgever? Hoe kunnen we de risico’s beperken ?
· Hoe kunnen we dit contractueel opvangen ?
· Moet de opdrachtbrief aangepast worden ?
· Is het zinvol de algemene overeenkomst ?
· Kan u als onderaannemer rechtstreeks aangesproken worden door een klant van uw opdrachtgever ?
· Brengt een managementvennootschap soelaas ?
· Kan u uw aansprakelijkheid als bestuurder beperken, en wat is de verhouding tussen het vennootschapsrecht en het burgerlijk wetboek ?
· Wat is de aansprakelijkheid bij een accountant bij adviesverstrekking ?
· Wat is de aansprakelijkheid bij het opmaken van een financieel plan?
· Waar moet u opletten bij clienten waarbij de continuïteit in gevaar is ?
· Wat zijn de regels inzake inwerkingtreding ?
Dit alles wordt opgenomen in een uitgebreide ppt, een documentatiebundel met modellen en tips om uw aansprakelijkheid, en die van uw werknemers af te dekken.
Guy Poppe is licentiaat in de toegepaste economie aan het Rijksuniversitair Centrum van Antwerpen (UA), gegradueerd in 1983; licentiaat in het Fiscaal recht aan het Economische Hogeschool St. Aloysius te Brussel, gegradueerd in 1985 en licenciaat in de rechten aan de Universitaire Instelling Antwerpen (UA), gegradueerd in 1990 en bijzondere licentie in het vennootschaopsrecht in 1992 (KUB). Docent fiscale en vennootschapsrechtelijke onderwerpen voor diverse accountantsverenigingen en commerciële organisaties sinds de jaren negentig. Verschillende jaren werkzaam als fiscaal adviseur bij E & Y en Coopers & Lybrand, en ruim twintig jaar als advocaat actief geweest in het fiscaal, economisch en vennootschapsrecht. Momenteel (fiscaal) jurist bij Certifisc.
LOCATIE : ONLINE
Deze opleiding werd gelivestreamd op 19 december 2024, doch is nu on demand verkrijgbaar.
Hoe gaat een en ander concreet in zijn werk ? Wanneer u inschrijft voor het webinar, zult u (na betaling en/of aanvraag van subsidie bij kmo-portefeuille) per email een uitnodiging met een link ontvangen. Wanneer u deze eenvoudigweg aanklikt, bent u meteen ingelogd en kunt u het seminarie volgen op uw scherm. De syllabus en slides kunt u dan meteen ook van hetzelfde scherm downloaden. U bekijkt het webinar zo vaak u wil en het blijft beschikbaar voor een principieel onbeperkte tijd (t.t.z. zolang de inhoud niet gedeeltelijk achterhaald is). Van zodra u het webinar één keer heeft uitgekeken (hetgeen door het systeem wordt geregistreerd), en de vragen van de eindtoets hebt beantwoord (althans voor wat de leden van het ITAA betreft), bent u gerechtigd op de punten die door de diverse instanties worden toegekend in het kader van de permanente vorming.
Voor wat de interactie betreft : het webinar is "on demand", het gaat dus om een opname. Indien u vragen heeft, dan kunt u die vanzelfsprekend altijd stellen per email. Daarnaast hebben we echter ook ons systeem van open chats. Dit betekent dat wij, op gezette en vooraf gecommuniceerde tijdstippen, de deelnemers (zowel van de live webinars, als van de webinars on demand) de gelegenheid geven om hun vragen rechtstreeks "live" te stellen aan de spreker, hetzij mondeling, hetzij via chat. Hiertoe ontvangen alle deelnemers een mail met een specifieke link, via dewelke zij kunnen inloggen op deze supplementaire vragenuurtjes. De open chats zijn steeds inbegrepen in de deelnameprijs, zowel van de live webinars, als van de webinars on demand.
DEELNAMEPRIJS : 165,00 Euro (excl. btw), inclusief de slides en de syllabus.
Bemerk : er kan voor deze opleiding geen gebruik worden gemaakt van kmo-portefeuille. Vrije-beroepers (accountants, advocaten, ...) kunnen als werkgever/werknemer voor een opleidingspremie wel een beroep doen op Liberform.
INSCHRIJVINGEN : via de knop bovenaan de pagina.
ACCREDITATIES : Door het ITAA wordt de opleiding erkend voor 4 uur. Advocaten kunnen, op basis van het door ons verstrekte vormingsattest, zelf gratis de individuele erkenning voor 4 juridische punten aanvragen bij de OVB.
VERDERE INFO : voor meer informatie kunt u terecht op het nr. 0471/55.49.2